Buonqiorno! Seniorit Italiassa

Seniorit suuntasivat tällä kertaa kevätmatkansa Italiaan ja siellä Milanon lähelle Castelconturbiaan. Hotellin kolme 9-reikäistä kenttää,

• keltainen – ”Dei Pini”,
  • sininen – ”Dei Castagni” ja
  • punainen – ”Delle Querce”,

olivat aivan hotellin tuntumassa, joten pitkälle ei tarvinnut matkata, kun näillä pelattiin. Näiden lisäksi pelasimme yhden kierroksen Bogogno Golfissa, johon oli noin puolen tunnin bussimatka.

Matkalle lähdettiin 29 seniorin voimin lauantaina 17.3.2018 varsin sateisissa merkeissä ja tietoisina siitä, että myöskin määränpäässä olisi varsin kosteaa. Ja näin kävikin. Lähestyessämme hotellia vettä tuli taivaan täydeltä ja ensinäkymä golfkentille oli varsin lainehtiva. Päivä ei ollut varsinainen pelipäivä, mutta halukkaita olisi kyllä löytynyt kiertämään. Viimeinenkin mahdollisuus meni, kun kuulimme, että kaikki kolme kenttää olivat suljetut pelaamiselta. Siispä majoittumaan huoneisiin ja sitten tutustumaan hotelliin.

Illallinen oli hotellilla pääsääntöisesti klo 19 alkaen ja näin myös avauspäivänä. Italialaiseen tapaan ruoka oli todella maittavaa ja juomat samanmoisia. Illallisen yhteydessä suoritettiin ansaittu palkitseminen, kun ry:n puheenjohtaja Jouko Laitinen luovutti Marita Palanderille SHG:n viirin omistuskaiverruksella hienosta työstä seniorien matkojen järjestämisessä. Onnittelut Marita!

Sunnuntai olikin sitten ensimmäinen pelipäivä, mutta sade jatkui aamulla edelleen, joskin heikom-pana. Iloksemme saimme kuulla, että punainen ysi oli auki ja pelattavissa. Vielä, kun säätiedotus lupasi paranevaa keskipäivän tienoilla, niin johan sai porukkaa liikkeelle. Ihan kaikki eivät kierrokselle lähteneet, mutta suurin osa kyllä. Ja näistä lähes kaikki kiersivät ysin kerran, mutta löytyi joukosta kolme urhoollista 18 väylää pelannuttakin, Hilkka, Heli ja Matti. Golfkausi avattu.

Bogogno Golf

Tiistaina suuntasimme ainoalle “vieraskentälle” säiden haltijoiden näyttäessä jo hieman parempaa. Bogognossa on kaksi kenttää, joista pelasimme “Percorso del Conte”:n. Väylät olivat huomattavasti leveämmät kuin hotellimme kentillä, joten reitillä pysyttiin melkoisen hyvin. Korkeuseroja oli jonkin verran ja vettäkin löytyi paikkapaikoin. Sateiden jäljiltä oli vielä melkoisen märkää, joten rullit jäivät vähiin. Mutta kaikenkaikkiaan ihan mukava kenttä ja paikka, jossa olisi hyvä käydä toistekin kenties hieman kuivemmissa merkeissä.

Lago Maggiore mestaruus

Matkan mestaruudesta päätimme pelata kahden kierroksen tulosten perusteella hotellin kentillä. Ensimmäinen kilpailupäivä oli maanantai ja ratkaisukierros torstaina. Kävi niin, että maanantaina oli punainen edelleen ainoa auki oleva ysi, joten pelasimme sen kahteen kertaan.

Kenttä oli edelleen varsin märkä eikä rulleja tullut, vaan palloa oli lyötävä joka metri perille asti. Näinollen myöskään bogeypisteitä ei herunut mitenkään ruhtinaallisesti. Sinänsä ihan mukavan ja vaihtelevan kentän todellinen luonne ei tullut kokonaisuudessaan esiin, mutta aistia sen saattoi.

Ensimmäisen kierroksen jälkeen varsinkin miehissä oli tosi tasaista, sillä neljä pelaajaa oli samoissa pisteissä eli saalistivat 29 bogipistettä. Nämä olivat Timo NurmiTimo Keltanen, Göran Söderström ja Pertti Stade. Naisissa erot olivat selvemmät.

Finaalikierroksella pelasimme sinisen ja punaisen lenkin ja matkaan lähdettiin käännetyssä paremmuusjärjestyksessä eli kuuma ryhmä tasapisteissä viimeisenä. Aurinko paistoi ja aiempien päivien tuuli oli myös osaltaan kuivannut kenttää, joten olot olivat jo huomattavasti paremmat kuin alkupäivinä.

Nurmen Timppa otti heti etuysillä ohjat ja teki eroa muihin hyvällä pelillään. Takaysille tultaessa muu porukka uhosi, että nyt pannaan kaikki peliin. Pertti onnistuikin siinä aluksi tehden kaksi paria, bogin ja parin. Mutta kiri ei riittänyt ja näin Timppa vei kirkkaimman sijan.

Naisten puolella Ritva Sallmen piti pintansa loppuun asti ja korjasi potin. Eli Lago Maggioren mestarit: Ritva Sallmen ja Timo Nurmi. Onnittelut mestareille ja muille palkituille!

Viimeinen golfpäivä aurinkoisissa merkeissä

Saimme vihdoin aurinkoisen ja lämpimän päivän sekä myöskin keltaisen ysin pelattavaksemme.

Se alkoi varsin tavallisen tapaan Castelconturbiassa, mutta seiskaväylällä alkoi tapahtua. Ensin melko pitkä avaus, josta doglegi vasemmalle saariviheriölle. Kyllä joku pääsi yrittämään kahdella päälle, mutta eipä ihan riittänyt ja vesi loiskui. Ja loiskui se enemmänkin eri puolilla saarta. Kellä lyhyeksi kellä pitkäksi.

Sitten oli pitkähkö par-3 osittain veden yli ja siinä oli myös omat haasteensa. Kun vielä päätösväylä oli omalta osaltaan haastava, niin keltainen lenkki oli näyttänyt mahtinsa. Varsin kelpo ysi.

Päiväretki Lago Maggiorella

Keskiviikkona 21.3 teimme turistireissun Stresan kaupunkiin tunnetun järven Lago Maggioren rannalle. Suomalainen oppaamme tuli kyytiimme jo hotellilta ja kertoi sekä paikallista että koko Italian tarinaa matkan aikana. Stresasta lähdimme veneellä aluksi pariin saareen. Ensiksi Isola Bellalle, jossa tutustuimme oppaan avustuksella alueella hallinneen Borromeo-suvun vaiheisiin sekä saarella olevaan palatsiin. Tosin vain ulkopuolelta. Sieltä jatkoimme Isola dei Pescatorelle, jossa saaren kierros ja omaehtoinen ruokailu.

Matka jatkui Villa Tarantoon, jossa tutustuimme kasvitieteelliseen puutarhaan.

Lopuksi jatkoimme matkaa erittäin odotetulle vierailulle viinitilalle kaikkine antimineen. Ja ne eivät olleet ihan vähäiset. Maistelimme erilaisia viinejä kera juustojen ja foccacion (pizzamainen leipä). Sitten oli hevosen- ja aasinlihasalamia, juustoja, hunajaa ja alueen tummaa leipää. Päätimme päivämme kahvilla ja grappalla. Ilta oli jo pitkällä, kun saavuimme hotellille ja pehkuihin.

Aurinkoiselta viimeiseltä kierrokselta jäi hyvä maku ja kuten aina hyvässä seurassa, niin viikon loma vierähti jälleen todella nopeasti. Saatoimme lähteä kotimatkalle tyytyväisin mielin.

Kiitokset jälleen kerran matkan järjestäneille Palandereille, Maritalle ja Jormalle!